Buiten trainen

Buiten trainen: Waarom is dat zo gezond?

Waarom buiten trainen een must is

Buiten trainen: het is koud, het is nat en je wordt er bepaald niet vrolijk van. Hartje winter zitten we
verzeild in een tweede lockdown die om weerhoudt om lekker comfortabel in de studio te zwoegen.
Maar is dat wel een tegenvaller, of kan buiten trainen juist een zegen zijn?

Voordat we dat verklappen moet je je realiseren dat training een continue proces is. Stoppen met
trainen, bewust eten, lichaamsbeweging – met andere woorden: goed voor jezelf zorgen – is altijd de
slechtste optie. Vergelijk het met tanden poetsen; als je hiermee stopt zul je vroeg of laat
desastreuze gevolgen ondervinden. Het lichaam heeft dan niets meer aan al die jaren dat jij goed
voor je tanden hebt gezorgd.

6 onmiskenbare voordelen van buiten trainen

1. Je wordt nog meer uit je comfortzone gehaald.

Training is, afgezien van wat technische componenten, niets meer en niets minder dan het lichaam
uit haar comfortzone trekken, zodat deze oprekt en lichaam en geest sterker worden. Persoonlijke
ontwikkeling en het behalen van dromen, doelen of verlangens hangen sterk samen met hoe goed jij
uit je comfortzone durft te stappen. Iedereen die serieus aan zijn lichaam of prestatie wilt werken
zou deze kans dus met beide handen moeten aangrijpen.

2. Je verbrandt meer calorieën

En dan niet van de training, maar door het feit dat het lichaam extra energie nodig heeft om het
lichaam warm te houden. En dat allemaal gratis!
Onthoud wel: slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.

3. Je bent in touch met de natuur

Mensen leven tegenwoordig in een vierkant. Ze wonen in een vierkant, werken achter/op een
vierkant, bellen met een vierkant, gaan naar de supermarkt in een vierkant. Het sedentaire
vierkantbestaan is een van de belangrijkste veroorzakers van depressie en overgewicht.
Frisse buitenlucht, het zien en opvangen van zonlicht (vooral in de ochtend) en een connectie maken
met de natuur zijn belangrijk voor onze fysieke, mentale en spirituele gezondheid. Vraag jezelf eens
af: hoeveel tijd spendeer ik gemiddeld buiten in de week? Waarom niet een extra uurtje buiten
trainen?

4. Gedoseerde kou is erg goed voor je gezondheid

Dit maakt je gevoeliger voor insuline (goed voor mensen met diabetes type 2) en stimuleert aanmaak
van bruin vet, dit verbrandt vetcellen in hoog tempo en houdt je dus slanker. Bovendien krijgt je
hart- en vaatsysteem een enorm boost als je weer terug in de warmte komt na een koud uurtje
buiten trainen.

5. Extra variatie

Veel leden stellen variatie in hun training op prijs. Buiten trainen is op zichzelf al een variatie, maar
doordat trainers buiten creatiever moeten zijn, zul je soms oefeningen uitvoeren die je nog nooit
gezien of gedaan hebt. Altijd leuk!

Neutraal nieuws is dat de vorm van een personal training sessie wellicht wat verandert, maar dat de
kwaliteit en het effect gelijk blijven. Onze trainers zijn uitermate bekwaam om je te geven wat je
nodig hebt en genieten bovendien van de ervaring uit 2020. Op eigen houtje gaan hardlopen –
bijvoorbeeld – raden we af. Wil je dit toch doen? Lees dan dit artikel voor handige informatie:
Harlopen

Tot slot, onthoud dat een nieuwe lente er letterlijk en figuurlijk aan zit te komen. Als we nog niet van
het virus af zijn, hebben we er in ieder geval beter mee leren omgaan. Na een teleurstellend jaar – en
dat was het voor velen – liggen er altijd nieuwe kansen op de loer, in elk gebied van je leven. Na
regen komt zonneschijn. Training is met afstand de beste gewoonte om te hebben en een gezond
lichaam zorgt een stabiel fundament om op te bouwen. Je kunt niet vroeg genoeg (weer) beginnen!

Geschreven door life coach en personal trainer Robin Keulen

Wil jij ook buiten sporten met een personal trainer? Neem dan contact met ons op en plan een gratis intakegesprek: gerda@eetbeweegontspan.nl