Crash Dieet

Het crash dieet

Het crash dieet. Je hebt er vast van gehoord, of hebt het zelfs al een keer geprobeerd. In dit blog lees je wat het crash dieet inhoudt, wat het met je lichaam doet en wat de voor -en nadelen zijn.

Wat houdt het crash dieet in?

Het crash dieet is een verzamelnaam voor allerlei soorten diëten die op het eerste gezicht heel effectief lijken, maar dit op lange termijn vaak niet zijn. Deze vorm van diëten is ontstaan in de jaren 80 toen afvallen en fitness langzaam populair werd.

Er zijn heel veel soorten crash diëten. Een aantal voorbeelden zijn het ziekenhuis dieet (weinig eten door de week en ‘’normaal’’ in het weekend), het soepdieet en de sappendetox.

Wat deze diëten allemaal met elkaar gemeen hebben, is dat je veel minder eet dan dat je nodig hebt om te kunnen functioneren. Dit zorgt ervoor dat het lichaam in een korte periode veel gewicht verliest.

Wanneer je een langere periode een crash dieet volgt, zal het lichaam zichzelf in een spaarstand zetten

Wat gebeurt er met je lichaam?

Wanneer je een crash dieet volgt, geeft het lichaam verschillende reacties. De eerste reactie is dat je hersenen stress hormonen gaan aanmaken omdat je nauwelijks koolhydraten binnen krijgt. Door dit hormoon kun je chagrijnig worden en een verminderde concentratie hebben.

Daarnaast wordt ook je stofwisseling langzamer. Het lichaam vind gebruikt het extra vet wat jij wilt verliezen als reserve voor tijden dat er niet genoeg eten is. Wanneer je een langere periode een crash dieet volgt, zal het lichaam zichzelf in een spaarstand zetten. Dit houdt in dat het lichaam minder energie gaat gebruiken en je dus ook minder calorieën verbrand. Door dit proces is het mogelijk dat je in een negatieve spiraal komt waardoor je steeds minder moet eten voor hetzelfde resultaat. Wanneer er dan een keer een gelegenheid komt waarbij je wel veel eet dan neemt je gewicht heel snel weer toe. Dit is het helaas voor veel mensen bekende jojo-effect.

De derde reactie die je lichaam zal ervaren is dat je spiermassa gaat verliezen. Het is helaas niet mogelijk om alleen maar in vet af te vallen zonder ook een beetje spiermassa kwijt te raken. Het verliezen van spiermassa heeft een negatief effect op je kracht maar ook op je stofwisseling. Dit komt doordat spieren meer energie verbranden dan vet massa. Om het verliezen van spiermassa zo goed mogelijk te beperken, moet je genoeg eiwitten in je dieet eten.

Omdat crash diëten vaak beperkte keuze hebt in voedingsmiddelen, krijg je niet alle vitamines binnen die het lichaam nodig heeft. Dit kan een tekort aan vitamines veroorzaken. Een tekort aan vitamines zorgt ervoor dat je immuunsysteem minder goed werkt, en je dus sneller ziek wordt.

De voordelen van een crash dieet

Elk nadeel heeft een voordeel. En zo geld dat ook voor het crash dieet. Omdat wij liever gaan voor een verandering van levensstijl, en niet een tijdelijke oplossing, staan wij niet achter het crash dieet op lange termijn. Wel zijn er een aantal voordelen op korte termijn.

Je valt in een korte tijd veel af. Dit kan handig zijn als je in een sleur zit met je normale voedingspatroon. Of wanneer je gewoon even jezelf extra wil motiveren om door te zetten. Een korte periode een crash dieet volgen kan daarnaast nuttig zijn om meer waardering te krijgen voor het eten wat je normaal eet. Zo ga je bewuster eten. Dit kan je helpen bij het ontwikkelen van een gezonde levensstijl.

Heb je nog vragen over het crash dieet of wil je het onder begeleiding toch een keer proberen? Mail dan naar gerda@eetbeweegontspan.nl en maak een afspraak!