Door dagelijks te stretchen blijft je lichaam soepel en gezond.

Heb jij een kantoorbaan? Weet je wat je dan eens moet proberen zo halverwege de werkdag? Even lekker stretchen! Ook als je geen kantoorbaan hebt heeft dagelijks stretchen een positieve invloed op ons lichaam. We gaan je uitleggen wat de voordelen van dagelijks stretchen zijn en we delen een paar simpele stretchoefeningen die je zelf kunt gaan toepassen.

Waarschijnlijk link je stretchen in eerste instantie aan de warming up of cooling down van een training. Wist je dat meer dan 30% van de tijdens het sporten opgelopen blessures spierblessures zijn? Onze personal trainers zullen je daarom altijd laten starten met een korte warming up. Mensen die niet onder professionele begeleiding sporten willen het opwarmen van de spieren voor én na een training nog wel eens vergeten. Toch is het raadzaam om je spieren van te voren op te warmen om zo een overbelasting aan je spieren te voorkomen. Daarbij bevorderd het ook het herstel van onze spieren na een training. Door te stretchen proberen we onze spieren te verlengen waardoor ze flexibeler worden en we onze gewrichten beter gaan bewegen.

Wist je dat dagelijks stretchen nog meer lichamelijke voordelenen met zich meebrengt?

  1. Dagelijks stretchen kan stress verminderen:

Het dagelijks stretchen van je spieren zorgt voor een relaxt gevoel. In periodes van stress verkrampen je spieren. Door te stretchen leer je je spieren ontspannen.

  • Stretchen stimuleert je bloedsomloop:

Bij een verbeterde bloedcirculatie nemen de spieren sneller zuurstof op, waardoor je meer energie ervaart. Daarbij worden onze spieren bij een verbeterde bloedcirculatie voorzien van de juiste voedingsstoffen. Afvalstoffen zullen op hun beurt beter afgevoerd worden.

  • Stretchen zorgt voor een verbeterde lichaamshouding:

Stretchen verlengt onze spieren waardoor onze houding langer en ontspannen oogt. Mensen met een kantoorbaan zitten vaak, zonder dat ze het doorhebben, voorovergebogen met samengetrokken borst- en schouderspieren. Door de spieren vaker op te rekken kan de lichaamshouding verbetert worden. Lessen als Yoga en Pilates zijn hier geschikt voor.

  • Stretchen zorgt voor flexibiliteit en balans:

Door te stretchen word je stabieler en verbeter je je evenwicht. Daarbij zorgen verlengde en opgerekte spieren voor balans en een grotere beweegbaarheid in de gewrichten. Hierdoor zal de kans op spierpijn of blessures afnemen.

  • Door te stretchen kun je meer uit je workout halen:

Stretchen in de vorm van een warming up zorgt voor verwarmde en soepele spieren. Hierdoor kun je dieper in een oefening gaan en is het iets gemakkelijker om het maximale uit je workout te halen.

  • Stretchen doet je fris opstaan en zorgt voor een betere nachtrust:

Gun jezelf de tijd om wakker te worden en begin je dag met een aantal lichte stretchoefeningen. Je zal door de dag heen meer energie ervaren en ‘s avonds gemakkelijker in slaap vallen.


Wanneer kun je het beste stretchen?

  • ’S ochtends.
  • Nadat je voor een langere tijd een bepaalde lichaamshouding hebt aangenomen.
  • Na eenzijdig werk.
  • Voor en/of na een training.
  • Bij verkorte spieren

Enkele oefeningen en tips:

Goedemorgen:

Start je dag door eerst een paar minuten voor jezelf te nemen en je zal merken dat je er de rest van de dag veel beter tegenaan kan. Wanneer je wakker wordt rek je jezelf even helemaal uit. Maak je lang door je armen boven je hoofd uit te strekken en je tenen van je weg te duwen. Houd deze beweging vast terwijl je een paar keer rustig in- en uit ademt.

Kom daarna overeind en ga op de rand van je bed zitten met je voeten op heupbreedte. Buig je bovenlichaam voorover en laat het rusten op je bovenbenen terwijl je je armen naast je lichaam laat hangen. Blijf ongeveer een halve minuut in deze positie zitten en rol jezelf daarna (langzaam) wervel voor wervel omhoog waarbij je schouders pas als laatste in de zithouding komen.

Voor op kantoor:

Na de nodige uren naar je beeldscherm te hebben gestaart, is het prettig om de nekrotatie-oefening toe te passen. Heel simpel: draai je hoofd naar rechts en houd dit zo’n 30 seconden vast. Wissel daarna met links. Wanneer je dit gedaan hebt kantel je vervolgens je nek. Buig je nek naar rechts terwijl je je linkerarm recht naar beneden trekt. Leg je rechterarm over je hoofd zodat je hand je linkeroor aanraakt. Houd ook dit zo’n 30 seconden vast en wissel daarna van kant. Ga vervolgens achter je bureau staan met je voeten op heupbreedte. Pak met je rechterhand de wreef van je voet vast, buig je knieën en breng je hak naar je billen. Wissel daarna van been. Maak je daarna nog een keer helemaal lang door je vingertoppen naar het plafond te reiken. Loop tot slot nog even uit door een glas water voor jezelf te gaan halen en na deze korte break kun je er zeker weten weer tegenaan.

Stretchen voor en na je training:

Ondanks dat de meningen verdeeld zijn over het wél of juist niet rekken van de spieren voor een workout, starten wij bij Eet Beweeg Ontspan al onze trainingen met een dynamische warming up. Zo zorgen wij ervoor dat de spieren opgewarmd worden. Dit combineren we met een aantal oefeningen die voor de soepelheid van de spieren zorgen.  Heb je nog niet veel ervaring met stretchen of warming ups, dan adviseren wij je om eerst een paar keer onder begeleiding van een personal trainer te oefenen. Een personal trainer weet precies hoe en welke spieren het best opgewarmd kunnen worden voor een bepaalde training. Daarbij hebben onze trainers kennis van nieuwe en gevarieerde stretch-technieken zodat er genoeg uitdaging en variatie in blijft zitten.  

Al zin om onder begeleiding van een van onze personal trainers te werken aan je flexibiliteit, balans en kracht? Boek dan nu je trainingssessie door te mailen naar gerda@eetbeweegontspan.nl