Een hoge werkdruk en stress, welke gevolgen heeft dit voor je lichaam en wat kun je er tegen doen?

Iedereen ervaart wel eens een drukkere periode op zijn/haar werk. Vaak gaat het om een tijdelijke drukte die zich ook weer afwisselt met rustigere periodes. Soms gaan medewerkers zo op in hun hoeveelheid werk, dat ze zelf niet in dat gaten hebben dat de periodes van een hoge werkdruk langer aanhouden. Zonder dat ze het door hebben overschrijden ze hun eigen grenzen. Dat kan leiden tot stress met allerlei fysieke en psychische gezondheidsproblemen zoals: hoofdpijn, nek- en rugklachten, slapeloosheid, hyperventilatie, vermoeidheid en een hoge bloeddruk. Als deze klachten niet serieus genomen worden, dan is er een hogere kans op krijgen van een burn-out. Trek daarom tijdig aan de bel en neem een personal trainer in de armen wanneer je merkt dat je thuis lastiger kunt afschakelen na een werkdag. De coaches van Eet Beweeg Ontspan zullen ervoor zorgen dat je goed voor jezelf en  voor je lichaam blijft zorgen zodat een naderende burn-out voorkomen kan worden.

Oorzaken
De een ervaart sneller een hogere werkdruk dan de ander. Ieders persoonlijkheid speelt hierbij een grote rol. Denk hierbij aan karaktereigenschappen als perfectionisme, de angst om fouten te maken en het hebben van een hoog verantwoordelijkheidsgevoel. Er zijn een aantal algemene maar duidelijk te herkennen oorzaken die te wijten zijn aan het ervaren van een hogere werkdruk. Een hogere werkdruk kan veroorzaakt worden door de grootte van iemands takenpakket, strakke deadlines en een slechte sfeer op de werkvloer. Een goede balans in de privé situatie is dan ook noodzakelijk wil iemand zich kunnen afschakelen na een drukke dag. Afschakelen kan op veel verschillende manieren, waar de een behoefte heeft aan een goed boek, heeft de ander er juist baat bij om zijn/haar gedachtes te verzetten in de sportschool.

Welke signalen geeft je lichaam als je een hoge werkdruk ervaart?

Overwerk:

Een gevoel van het verliezen van de grip op je werkzaamheden. Af en toe overwerken is natuurlijk geen probleem, maar steeds vaker en langer doorwerken om je werk af te krijgen is al een duidelijk signaal dat er een hogere werkdruk bij je ligt. Voordat je het in de gaten hebt wordt het overwerken structureel en ga je het normaal vinden om meer uren te maken om je werk af te krijgen. Dit kan een keuze zijn vanuit jezelf maar het overwerken kan je ook opgelegd worden van hoger af. In beide gevallen is het belangrijk dat je je eigen grenzen aangeeft en bewaakt.

Minder effectief en productief:

De focus ligt meer op het wegwerken van je to-do lijst. Doordat je weinig tijd vrij maakt voor ontspanning raakt je lichaam uitgeput. Je concentratie verslechterd wat weer ten koste gaat van je effectiviteit en creativiteit. Je maakt hierdoor meer fouten en dat brengt weer een hoop extra en onnodige frustratie met zich mee. Doordat je uitgeput raakt, werk je automatisch langzamer waardoor je het gevoel hebt dat je niet vooruit komt Je ziet dat het werk zich steeds meer opstapelt en het gevoel van een hoge werkdruk wordt hierdoor nog groter.

Nergens zin in:

Je ervaart geen plezier meer in je werk en je ziet elke taak of klus als een zware last waar je tegenop ziet. Om hulp vragen doe je niet en je vind het lastig om tegen je leidinggevende te zeggen dat je je grens hebt bereikt. Na je werk ben je moe en heb je nergens meer zin in.

Spanningen in je lichaam, vermoeid zijn en piekeren:

Je ervaart hoofdpijn en doordat je slecht slaapt en veel piekert over van alles en nog wat (vaak is dit werk-gerelateerd) ervaar je oververmoeidheid. Je irriteert je sneller tijdens je werk, je snauwt zonder dat je het door hebt mensen af of houdt ze op afstand. Andere signalen van stress of spanningen in je lichaam zijn nek- of schouderklachten of het gevoel dat je spieren verkrampt zijn.

Negeren van signale:

De goedbedoelde adviezen van vrienden, families en collega’s negeer je. Je ervaart het als vervelend en daardoor ontken je dat je het druk hebt. Je wimpelt de bezorgde mensen van je af.

Gewichtstoename:

Uit een onderzoek aan de Universiteit van Gothenburg (Zweden) is gebleken dat er een verband is tussen een gewichtstoename en heb hebben van stress en een hoge werkdruk. Heb je het druk, dan kun je letterlijk vergeten te eten. Van de andere kant kan er ook juist meer gegeten worden om zo bepaalde emoties te onderdrukken. Is beide gevallen is het moeilijk om een gezonde en evenwichtige levensstijl aan te nemen.


Wat kun je doen als je bovenstaande signalen herkent?


De belangrijkste stap is al genomen, je hebt je verdiept in het onderwerp waardoor je jezelf bent gaan herkennen in een of meerdere van bovengenoemde signalen. Dit is voor jou dan ook de bevestiging dat je een hoge werkdruk ervaart. Tijd dus om er iets aan te doen. Wij adviseren je om dit stapje voor stapje aan te pakken. Nóg harder gaan werken is namelijk niet de juiste oplossing. Door het leren aangeven van je grenzen zal je ervoor gaan zorgen dat je je weer happy in je vel zal voelen. Een gesprek met je leidinggevende mag dan ook zeker niet uitblijven. Geef op je werk aan dat je merkt dat je grenzen zijn bereikt en dat je stress ervaart. Ga in gesprek met elkaar en zoek samen naar passende oplossingen. Een goede werkgever geeft om zijn medewerkers, je hoeft en mag dus ook niet bang zijn om het gesprek met hem/haar aan te moeten gaan.

Bedenk voor jezelf wat jou meer rust en ontspanning geeft en oplevert. We kunnen ons goed voorstellen dat dit lastig is om te achterhalen. Onze personal trainers hebben ervaring om je hierin te helpen. Wij begeleiden je in het proces en je transformatie naar een gezonde en fittere leefstijl. Dit alles doen wij zonder drastische veranderingen. Samen met je eigen trainer bouw je alles stapje voor stapje op. Evaluaties zijn er dan ook om je vooruit te helpen en niet om je te testen. Personal trainer studio Eet Beweeg Ontspan heeft een eigen voedingsconsulente in huis. Zij gaat je helpen om weer balans in je voeding te krijgen en om hier ritme en structuur in te brengen. Door op gezette tijden gezond te eten zal je door de dag heen meer energie gaan ervaren.

Je weer gelukkig voelen en lekker in je vel zitten, daar treven wij na! Samen met je personal trainer werk je aan een goede balans tussen gezonde voeding, voldoende beweging en regelmatige ontspanning. Je zult zien dat je je weer energieker en productiever gaat voelen.

Luister daarom altijd naar je lichaam en negeer geen signalen. Twijfel niet en ben niet bang of onzeker. Wij helpen je! Neem contact met ons op door te mailen naar gerda@eetbeweegontspan.nl en wij gaan er samen voor zorgen dat er weer rust en regelmaat in je leven is.