Een week niet sporten, dit doet het met je lichaam..

Ook al probeer je zoveel mogelijk vast te houden aan je wekelijkse sportritme, toch kan het wel eens voorkomen dat je een week niet gaat sporten. Misschien komt het door je drukke agenda, misschien door een blessure, of wellicht had je gewoon helemaal geen zin. Wat de reden ook is, wij gaan je uitleggen wat een week niet sporten voor je lichaam betekent.

Laten we eerst beginnen met uit te leggen wat dagelijks sporten voor je lichaam betekent. Het is voor je lichaam onmogelijk om elke dag opnieuw, op dezelfde hoge intensiteit, te trainen en te pieken.

Een periode van herstel is dan ook een essentieel element in een training 

 

Ga maar eens voor jezelf na hoe topsporters trainen. Zij trainen niet non-stop maar in periodes. Ze bouwen hun training geleidelijk op om zo te kunnen pieken op de momenten wanneer dat nodig is. (bij een wedstrijd bijvoorbeeld). Na een piek, nemen ook topsporters een periode van rust waarin ze minder intensief trainen.  

Soms is het zelfs raadzaam om een training over te slaan. We hebben het al vaker in onze blogs aangegeven: luister naar je lichaam en pik de juiste signalen op om op tijd rust te nemen. Je voelt vanzelf wanneer je batterij is opgeladen en wanneer jij (en dus je lichaam) er weer tegenaan kan gaan.

Na een dag werken zijn we natuurlijk allemaal wel eens moe. Dit is géén teken dat je het rustiger aan moet doen. Hieronder enkele signalen waarmee je lichaam aangeeft dat het verstandig om is het rustiger aan te doen:

  1. Een verhoogde rusthartslag;
  2. Niet goed, of niet voldoende, geslapen;
  3. Je merkt dat je minder energie hebt dan normaal.

Wat doet dagelijks trainen met je lichaam?
De Universiteit van Maryland heeft een interessant onderzoekt gedaan. Zij lieten een groep jongeren negen weken lang zeer intensief trainen (met gewichten). Soms zelfs twee keer per dag. Na deze periode hadden de jongeren 9 weken rust (op het gebied van krachttraining). Resultaat? Hun kracht en uithoudersvermogen waren verminderd, maar dat was niet aan hun lichaam af te zien. Hoe kan dat? Door krachttraining wordt je sterker omdat je spierweefsel stamcellen opneemt. Je lichaam laat deze stamcellen uitgroeien tot nieuwe spiercellen. Die nieuwe spiercellen blijven, ook wanneer je even niet traint, in je spieren zitten.

Nu weer terug naar de essentie van onze blog: wat betekent een week zonder trainen voor je lichaam? Zoals het onderzoek van Maryland heeft aangetoond breekt je lichaam niet gelijk als je opgebouwde spieren en conditie af. Hoe fitter je bent, hoe langer je ook fit blijft (ook als je even stopt met sporten). Dit betekent echter niet dat wij jullie adviseren om vaker trainingsweken over te slaan. Je kan al snel in een valkuil terecht komen waardoor je motivatie om te gaan sporten langzaamaan zal afnemen. Probeer dit te voorkomen want wanneer je vaker overslaat,  komt er natuurlijk een moment dat je lichaam het niet meer nodig vinden om zelf spierstamcellen aan te maken. Je spiervezels zullen verslappen wanneer ze niet meer geprikkeld worden om te bewegen. Hoe minder je beweegt, hoe meer invloed dit kan hebben op je gezondheid. Wanneer je niet traint, gebruik je ook minder energie en denkt je lichaam automatisch dat het minder energie nodig heeft. Dit kan een gewichtstoename als gevolg hebben.


Een weekje zonder sport heeft geen drastische gevolgen voor je lichaam.

Je mag dus opgelucht ademhalen. Een weekje niet trainen heeft geen drastische gevolgen voor je lichaam. Wij willen jullie wél adviseren om in die week voldoende te slapen en gezond te blijven eten. Zeker op de dagen wanneer je niet traint is het raadzaam om minder voeding tot je te nemen dan op de dagen dat je wel gaat sporten. Je lichaam verbrand op deze dagen namelijk minder energie. Voorkom dus dat je meer energie aan voeding hebt binnengekregen dan dat je lichaam daadwerkelijk verbrand. Zo voorkom je een gewichtstoename door een weekje niet te gaan sporten.

Meer vragen over dit onderwerp? Onze coaches en voedingsdeskundige staan je graag te woord. Neem contact op door te mailen naar gerda@eetbeweegontspan.nl