Fit blijven op kantoor!

Fit blijven op kantoor!

We weten allemaal dat bewegen je gezond en fit houdt. Maar hoe gezond is jouw werkomgeving? Ben je veel in beweging of zit je juist veel stil? In deze blog gaan we kijken naar hoe jij zelfs met een kantoorbaan in beweging kunt blijven.

Om te beginnen gaan we het hebben over de nadelen van zitten. Te veel zitten heeft namelijk veel negatieve gevolgen voor de gezondheid. Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat het risico op overlijden verhoogd is bij negen en een half uur zitten op een dag? Daarnaast zijn er studies gedaan naar het verband tussen zitten en de ontwikkeling van specifieke aandoeningen, denk hierbij aan diabetes type 2, kanker, hart- en vaatziekten. Uit deze studies is gebleken dat dit risico al kan toenemen vanaf 6 uur zitten per dag. Het is dus heel belangrijk om altijd in beweging te blijven en je kantoorbaan hierop aan te passen. Lees snel verder voor de beste tips!

Allereerst kun je je bureau en bureaustoel inwisselen voor een zit-sta bureau. Dit bureau kun je in hoogte verstellen waardoor je ook staand achter de computer aan het werk kunt. Zo kun je zelf wisselen tussen staand en zittend werken, waardoor je al snel een aantal uur minder zit.

Heb je vaak (telefonische) afspraken? Dan is het een idee om tijdens deze afspraak een wandeling te maken. Zo neem je in één keer frisse lucht, vitamine D en beweging mee tijdens je werk. Is de afspraak in-person? Dan vindt je collega het misschien wel heel fijn om even mee te lopen, zo deel je meteen je goede gewoontes.

Naast de methodes om tijdens je werk wat meer te bewegen/te staan, kun je ook je pauzes als beweegmoment gebruiken. Zo kun je in je pauze samen met een collega een rondje wandelen of even een frisse neus halen. Buiten de grote pauzes om kun je ook kleine pauze momenten inplannen voor jezelf. Zorg bijvoorbeeld dat je elk uur even opstaat om iets te drinken te halen of doe elk uur één fitness oefening om in beweging te blijven.

Als laatste om fit te blijven op kantoor is het zeker niet onbelangrijk om de dag al goed te starten door te bewegen. Zo kun je ’s ochtends een rustige stretch of een korte workout doen om de dag goed te beginnen. Wandel of fiets naar je werk om op lage intensiteit te bewegen en ga ’s avonds sporten om de dag goed af te sluiten. Zo blijf je ten alle tijden fit!