Gezonde darmen geven een positieve werking op ons immuunsysteem.

Gezonde darmen geven een positieve werking op ons immuunsysteem.

Is je darmflora in goede gezondheid dan draagt deze bij aan het hebben van gezonde darmen:

-Een goed immuunsysteem
-Een goede spijsvertering
-Een verbeterde energiehuishouding
-Verminderde vatbaarheid voor ziektes, infecties, ontstekingen
-Verminderde vatbaarheid voor griep en verkoudheid
-De productie van vitamine B12 en vitamine K2
-Beter humeur
-Op een gezond gewicht blijven

De darmflora is de term voor alle micro-organismen die zich in het maag- en darmstelsel. Gezonde darmen staat dan ook voor een goede gezondheid.

Factoren die de darmflora kunnen verstoren:

-Infectie en ziekte
-Geneesmiddelen (o.a. antibiotica)
-Lichamelijke en mentale stress
-Operaties
-Suikers
-Vezelarme voeding
-Ongezond voedingspatroon

Gezonde voeding is dus erg belangrijk om je gezonde darmen te houden. Veel groente en fruit en genoeg vezels zijn dus van belang! Er zijn veel lekkere en gevarieerde recepten op internet te vinden. Kies dus voor veel kleuren en veel soorten aan groente en fruit. Je krijgt er meteen veel meer vitamine en mineralen door binnen en dat helpt ook weer mee voor gezonde darmen. Ze zeggen ook wel eens gezonde darmen is een gezond humeur. 

Drink ook genoeg water om je darmen van genoeg vocht te voorzien. En vermijd ongezonde voeding met veel suiker of slechte vetten. Vocht drinken is niet voor iedereen makkelijk om te doen. Wij adviseren altijd een maatbeker die je per dag kunt bijhouden zodat je weet wat je aan vocht binnen krijgt op een dag!

Soms is het ook goed om eens een dagboek bij te houden. Schrijf op wat je allemaal eet en drinkt. Dan kun je voor jezelf goed beoordelen of je genoeg aan vocht of groente en fruit eet. Je darmen worden er vrolijk van als je ze aandacht geeft!

Wil je persoonlijk advies om te kijken of jij genoeg van de gezonde voeding binnen krijgt, plan dan een intake gesprek in.

Gerda@eetbeweegontspan.nl