Tips om gezonder te gaan eten

Tips om gezonder te gaan eten

Wij delen graag een aantal tips met je, om jou te motiveren gezonder te gaan eten.

Om gezonder te gaan eten moet je eerst een aantal ongezonde gewoontes gaan herkennen. Soms heb je het niet door dat je onbewust in de snoep pot zit te graaien. Je gaat jezelf leren om betere keuzes te maken en daar ook een nieuwe gewoonte van te maken.

Door het maken van kleine stappen, kun je op een realistische manier je ritme veranderen. Wees niet te streng voor jezelf, je maakt het jezelf alleen maar lastig, waardoor je sneller opgeeft.

Het gaat er nu net om dat je door kleine stappen te zetten beter kunt volhouden en daardoor een nieuw patroon kan ontwikkelen.

Maak kleine veranderingen om gezonder te gaan eten

Ruil iets ongezonds in voor iets gezonds. Ruil bijvoorbeeld frisdrank om voor water, koffie of thee zonder suiker. En in plaats van witte pasta of witte couscous, kies je voor volkoren.

Eet kleinere porties van ongezonde snacks of ongezond eten. Iedereen heeft wel eens zin in chocolade of wat chips. Ontneem jezelf niet alles wat ongezond is. Maar ga er wel verstandig mee om. Neem bijvoorbeeld een klein bakje chips ipv een hele zak op de bank. Kies ook kleinere verpakkingen. Je kunt een xxl zak mee naar huis nemen maar je kunt ook kiezen voor mini verpakkingen. Kijk ook eens naar je avond eten, hoe ziet je bord eruit? Hoe verdeel je groente, vlees en koolhydraten. Misschien ligt er net iets te weinig groente en zou je met die stap al veel verbetering kunnen maken.

Gezonder gaan eten

Maak bewust gezonde keuzes

Vind je het lastig om te bepalen wat je hoeveelheden moeten zijn, houd dan de vuistregel aan.

  • 1 vuist: vlees, vis of iets vegetarisch
  • 2 vuisten: groente
  • 1 vuist: koolhydraten

Neem ook kleinere borden. Op een klein bord lijkt het altijd meer dan wanneer je een groot bord neemt. Het maakt voor je maaginhoud niet veel uit, maar wel voor je mindset. Gezond eten is vooral bewust zijn van wat je doet!

Belangrijk dus om met kleine veranderingen te beginnen. Dan is de kans van slagen het aller grootste. Vind je het na onze tips nog steeds lastig om een start te maken? Neem dan contact met ons op. Wij plannen graag een gratis intake gesprek met je in om je hierin te ondersteunen.

Mail: Gerda@eetbeweegontspan.nl