Goede voornemens

Het is weer de tijd van het jaar. De eerste week van januari stelt iedereen doelen voor het nieuwe jaar. De meeste mensen willen dan weer gezonder gaan eten en meer gaan bewegen, dus zijn ze weer bezig met goede voornemens. Elk jaar komen mensen bij ons met het doel ‘’nu wil ik echt die knop omzetten’’. Maar is het nu wel zo verstandig om dat doel te stellen op 1 januari?

ben je dan heel streng voor jezelf waardoor de behoefte aan chocolade alleen nog maar groter wordt?

Werken aan een gezond lichaam

Werken aan een gezond lichaam doe je eigenlijk het hele jaar door. Je stelt steeds weer korte maar haalbare doelen die je ook goed kunt volhouden. Maak je doelen zo realistisch mogelijk. Je kunt namelijk niet alles voorgoed uit je leven verbannen als je daar normaal veel behoefte aan hebt. Maar stel doelen waarvan jij weet dat het al een verbetering is. 

Bijvoorbeeld: Je bent dol op chocolade, maar je gaat op dieet en wilt je voeding verbeteren. Je stelt jezelf als doel om GEEN chocolade meer te eten. Is dat dan realistisch en zijn dat dan goede voornemens? Of ben je dan heel streng voor jezelf waardoor de behoefte aan chocolade alleen nog maar groter wordt? Wij denken het laatste. Bij een gezonde leefstijl hoort af en toe iets lekkers. In het leven draait het om balans. 

Bewust kiezen voor je goede voornemens

Wij stellen graag duidelijke doelen met onze leden. Maar we houden rekening met je levensstijl en behoeftes. Het is erg makkelijk om heel streng te zijn voor een korte duur. Voornamelijk als je zeer gemotiveerd bent na bijvoorbeeld de kerstdagen of vakanties want dan kun je nog wel je goede voornemens volhouden.  Het gaat meestal mis als je eenmaal een aantal weken tot maanden bezig bent. Daarna ga je pas beseffen hoe streng je voor jezelf bent geweest en dan is de kans op terugval vele male groter.

Daarom is het starten op 1 januari niet altijd de beste oplossing. Het werken aan een gezond gewicht en een fitter lichaam heeft namelijk tijd nodig en die tijd moet je jezelf ook gunnen. Het gaat er dus om dat je iets vindt wat bij jou past en wat voor jou werkt. Voeding die jij lekker vindt, maar ook gezond is. Je moet dus uitzoeken wat voor jou werkt. Zo is het veel beter vol te houden op de lange termijn!

Je lichaam fit houden

Datzelfde geldt voor de goede voornemens over sporten. Als sporten normaal niet jouw ding is, ga dan ook niet meteen 5 keer per week naar de sportschool toe. Het risico dat je snel afhaakt is erg groot. Het beste is om dan bijvoorbeeld met 1 of 2 keer per week te beginnen met iets wat je heel leuk vindt om te doen. Ben jij geen persoon om alleen met gewichten te sporten, zoek dan een leuke groepsles uit. Je wordt dan door de mensen om je heen en de instructeur vermaakt en gemotiveerd, dit helpt enorm om sporten leuker te maken. Er zijn ook veel meer mensen die nu kiezen voor personal training. De trainer leert je namelijk kennen, hij of zij weet precies hoe zij jou gemotiveerd kunnen houden. De trainingen zijn altijd uitdagend en gevarieerd, waardoor het nooit saai wordt. 

Goede voornemens en doelen stellen is dus goed, maar wees bewust dat je dit op de juiste manier doet. 

Wil je graag hulp hierbij omdat je jezelf herkent in dit artikel en weet jij al van te voren dat je voor een korte duur gemotiveerd bent, neem dan een coach die jou kan helpen. Het is een investering in jezelf waarvan je geen spijt zult krijgen. Je leert jezelf kennen en dat is nodig om te veranderen. 

Neem contact op met: Gerda@eetbeweegontspan.nl 

Dan maken we een afspraak voor een gratis intake gesprek.