Hoe ben ik het jojo-effect de baas?

Frustrerend! Vol goede moed was je aan je dieet begonnen en de kilo’s vlogen er binnen no-time van af.  Je streefdoel had je relatief snel bereikt en daardoor heb je je “oude” eetpatroon weer opgepakt. Helaas merkte je al snel dat al je verloren kilo’s langzaam weer terug kwamen. Erger nog, je was zelfs zwaarder geworden dan vóór je dieet.  

Dit is een typisch voorbeeld van het jojo-effect. Het jojo-effect is een veelvoorkomende valkuil waar mensen mee te maken kunnen krijgen als ze willen gaan afvallen. Vaak is het verschil tussen een gezond dieet en een crash dieet lastig te onderscheiden. Een crash dieet is de grootste fout die je kunt maken. Ook al denk je “ik start eerst met een crash dieet om daarna, wanneer ik mijn streefgewicht bereikt hebt, gemakkelijker verder te gaan in een gezond dieet en een gezonde en bewuste leefstijl”, niet doen!! Een crash-dieet zorgt ervoor dat je extreem weinig calorieën binnen krijgt. Ja, je zal hierdoor inderdaad afvallen, maar niet op de juiste manier! Bij een crash dieet val je als eerste af door vochtverlies. Vervolgens gaat je lichaam direct over in het afbreken van je spieren, mineralen en vitamines. Hierdoor krijg je een futloos en zwak gevoel. Je lichaam gaat merken dat het weinig voedsel binnenkrijgt en zal er alles aan doen om je energie te sparen. Wanneer dit punt is bereikt is je metabolisme vertraagd. Hierdoor wordt je uitgespaarde energie opgeslagen als lichaamsvet omdat je lichaam als het ware reserves wil gaan opbouwen.


Hoe val je dan wél af zonder over een paar weken weer terug bij af te zijn? Lees snel verder!

Wanneer je graag wil afvallen, zonder jojo-effect, dan zal je een aantal dingen van ons moeten gaan aannemen én overnemen. Allereerst zal je moeten gaan werken aan je voedingspatroon. Een gezond dieet is van essentieel belang

Wij hebben aan aantal richtlijnen voor je:

  1. Ben je bewust van de hoeveelheid suiker die je op een dag binnen krijgt. Probeer dit te verminderen;
  2. Je mag zeer zeker koolhydraten eten. Ons advies is alleen om zoveel mogelijk de snelle koolhydraten te vervangen voor langzame koolhydraten;
  3. Probeer slechte vetten en transvetten te vermijden.

Uiteraard zullen wij je hier alles over uitleggen wanneer je bij ons bent voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek zullen wij het uitvoerig over je huidige leefstijl gaan hebben. Reis je bijvoorbeeld veel voor je werk? Heb je een zittend beroep? Heb je de gewoonte om elke ochtend hetzelfde ontbijt te nemen? Etc. Dit soort vragen helpen ons om een persoonlijk en passend voedingspatroon voor je uit te werken. Het heeft natuurlijk geen zin om een bak sla mee te nemen terwijl je veel onderweg bent in de auto. 

Daarnaast zullen wij ook je huidige calorie inname onder de loep nemen zodat we kunnen gaan uitrekenen wat jouw persoonlijke dagelijkse caloriebehoefte is, of zou moeten zijn.

Wij zullen er in je persoonlijke voedingsschema rekening mee houden dat je nét iets onder je dagelijkse caloriebehoefte zal komen te zitten. Op deze manier zal je gaan afvallen, zonder dat je verbrandingsmotortje zal gaan vertragen omdat het denkt dat je te weinig voeding binnen krijgt. We spreken hier dan over diëten, maar wél gezond diëten.

Helaas red je het niet alleen met het aanpassen van je voeding. Daarom ga je samen met één van onze fitness coaches aan de slag om meer in beweging te komen. We werken dan aan je conditie én aan je kracht. Doordat we spieroefeningen gaan doen, zullen we ervoor zorgen dat je vet vrije massa (je spieren) zal vergroten. Gedurende periodes van rust zijn het juist je spieren die ervoor zorgen dat je een grotere stofwisseling hebt. We willen daarom niet dat ze verslappen, want spieren hebben we juist nodig voor die optimale verbanding.

Hoe hard je ervoor moet werken om je spieren te versterken, hoe sneller je ze weer kunt afbreken door minder te eten.

Tot slot willen wij je graag nog meegeven dat je met een flinke portie discipline en doorzettingsvermogen écht een heel end zal komen. Het gaat er niet om hoe snel je die kilo’s verliest. Juist door alles stapje-voor-stapje te doen, zal je lichaam gaan wennen aan je nieuwe patroon waardoor je dat jojo-effect de baas zal zijn. Het zijn vaak de kleinere en geleidelijke leefstijlverbeteringen die voor het resultaat op de langere termijn zorgen.

Ben je enthousiast geworden en wil je graag met een van onze coaches aan de slag? Neem dan contact op met gerda@eetbeweegontspan.nl. Samen met onze personal trainers zal jij werken aan dat langdurige resultaat!