Hoe kan het dat mijn gewicht dagelijks schommelt?

Laten we gelijk met de deur in huis vallen: stop met je dagelijks te wegen! Het is heel normaal dat je gewicht ietwat schommelt. Door je dagelijks te gaan wegen, kun je je onnodig druk maken en gaan frustreren. Lees de vorige zin nog maar een keertje terug; je maakt je waarschijnlijk onnodig druk! Je lichaam heeft namelijk tal van (logische) redenen waardoor het getal op je weegschaal per dag kan verschillen. Praat jezelf dus niet in je hoofd dat je van de één op de andere dag 1 à 2 kg extra vet erbij hebt gekregen, dit is onwaarschijnlijk!

Wij geven je vijf mogelijke oorzaken voor de schommelingen in je gewicht:

Reden nummer 1. – Je houdt vocht vast door zoutrijke voeding.
Ga nu niet gelijk minder drinken, want hier heeft het niks mee te maken. Wanneer je teveel zoutrijke voeding eet, zal je lichaam extra vocht gaan vasthouden en hierdoor vind er een verschuiving van vocht plaats in de nieren en de blaas. Door juist veel water te drinken (ongeveer 1,5 à 2 liter per dag) zal je gewicht dalen. Dit komt doordat je nieren volop aan het werk zijn om je lichaam schoon en gezond te houden. Je nieren zorgen namelijk voor het filteren van je bloed en het verwijderen van je afvalstoffen.

Reden nummer 2 – De buitentemperatuur
Enkele weken geleden had heel Nederland te maken met een hittegolf. Ondanks dat je in deze periode waarschijnlijk meer transpireerde dan normaal, voelde je je wellicht toch ietwat opgezwollen en zwaarder. De oorzaak hiervan is het verwijden van je bloedvaten tijdens hoge temperaturen. Je lichaam doet dit om alle warmte af te voeren en om zo lichamelijke oververhitting te voorkomen.

Reden nummer 3 – Dit is er eentje voor de vrouwen; de menstruatiecyclus
Wanneer je menstruatie nadert nemen je oestrogeen hormonen toe. Vervelend genoeg zorgen deze hormonen voor extra vetopslag, en dan met name rond de billen, benen en de heupen. Een verhoogt oestrogeen zorgt ook voor (hier is ie weer) vochtvasthouding. Je oestrogeengehalte zal dalen tijdens je menstruatie en dit zie je dan gelukkig weer terug in het dalende getal op je weegschaal.  

Reden nummer 4 – Te weinig slaap
De gemiddelde slaapbehoefte ligt bij volwassenen tussen de 7 à 8 uur. Door een slaaptekort kan het evenwicht tussen de hormonen leptine en ghreline verstoord worden. Bij slaaptekort zal je lichaam ghreline gaan aanmaken. De ghreline zorgt ervoor dat je hersenen gaan denken dat het tijd is om te eten. Door het slaaptekort zal eveneens het hormoon leptine gaan dalen, en dit zorgt er weer voor dat je eetlust toeneemt en je hierdoor hoogstwaarschijnlijk meer zal eten.  

Reden nummer 5 – Een verstoorde stoelgang
Niet alleen obstipatie zorgt voor een schommeling in je gewicht, ook de dagelijkse verwerking van je voeding in je darmen kan een boosdoener zijn.


Wist je dat je dagelijks 3 tot 4kg aan eten en drinken binnen krijgt?

 

De gemiddelde tijd tussen het eten van een maaltijd en je toiletbezoek zit ongeveer tussen de 24 à 36 uur. Het is dus logisch dat wanneer je ‘savonds een goed gevulde maaltijd hebt gegeten, of een keer extra hebt opgeschept, je dit de dag erna zal terugzien in het getal op je weegschaal. Die extra keer opscheppen veroorzaakt niet de stijging in je gewicht. Het heeft er in deze puur mee te maken dat er nog een grotere hoeveelheid voedsel in je darmen zit.

Door de schommelingen in je gewicht, kun je je natuurlijk afvragen hoeveel je nou eigenlijk écht weegt en hoeveel je nou eigenlijk zou moeten wegen voor een gezond gewicht. Wij helpen je op weg. Pak daarom je agenda erbij en plan je eerste afspraak met ons in! Dit kun je doen door te mailen naar gerda@eetbeweegontspan.nl Tijdens ons kennismakingsgesprek gaan we samen je doelen bespreken. Vervolgens zullen we een aantal metingen bij je uitvoeren om zo je ideale gewicht te bepalen. Daarna krijg je van ons 1 op 1 personal training en zal je fitnesscoach je gedurende je transformatie begeleiden, motiveren en op weg helpen.

De eerste stap zet je zelf, daarna helpen wij je op weg!