immuumsysteem versterken

immuunsysteem versterken hoe doe je dat?

Je kunt het internet bijna niet op zonder een advertentie tegen te komen van een bepaald supplement of dieet waarmee je zou kunnen voorkomen dat je corona krijgt. Daarnaast gaan er een hoop fabeltjes rond omtrent producten die zouden kunnen helpen tegen het coronavirus. Sommige hiervan zijn zo hardnekkig dat de Wereld Gezondheidsorganisatie een speciale website heeft moeten openen om deze te ontkrachten.

Maar wat helpt nou wel?

De realiteit is dat geen enkel pilletje of dieet je kan beschermen tegen het coronavirus of andere ziektes. Naast het goed opvolgen van de instructies van de overheid en het RIVM is het enige dat je kan helpen een sterk immuunsysteem. En ook daar geldt helaas de regel: als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat ook. Dat gezegd hebbende, er zijn wel een aantal tips die we je graag willen meegeven waarmee je je immuunsysteem kunt versterken.

Voldoende slaap

De eerste en belangrijkste tip waarmee je je immuunsysteem kunt beschermen is het nemen van voldoende nachtrust. Te weinig nachtrust en slapeloze nachten is een garantie op een lagere weerstand, en dat is zeker in deze tijd het laatste dat je wil. Sterker nog, voldoende slaap is onder normale omstandigheden waarin je bijvoorbeeld wil afvallen of spiermassa wil opbouwen een enorm ondergewaardeerde factor, die wel heel belangrijk is.

Heb jij moeite met in slaap komen? Probeer dan elektronica te vermijden voordat je gaat slapen en al zeker niet mee te nemen naar de slaapkamer. Daarnaast kun je ook een natuurlijke slaapopwekker zoals melatonine proberen.

Het verminderen van stress

In het verlengde van voldoende slaap is stressreductie ook een ondergewaardeerd middel om je lichaam en je immuunsysteem sterker te maken. Wanneer je stress ervaart, probeer dan bijvoorbeeld te schrijven in een dagboek. Wat ook kan helpen is om vormen van meditatie of mindfulness een kans te geven om zo minder stress te ervaren en je weerstand en gezondheid te verbeteren.

Voedingstips

Wat voeding betreft durven we te stellen dat hier alles geldt dat onder normale omstandigheden ook toepasbaar is. Het is helaas niet zo dat je van het dagelijks drinken van liters versgeperst fruitsap een super immuunsysteem krijgt, maar het is wel degelijk waar dat een slecht voedingspatroon ook onvermijdelijk leidt tot een verzwakt immuunsysteem.

Toch is er naast het eten van voldoende groenten en fruit een ding dat we specifiek willen benoemen omdat het belangrijk is voor je weerstand, en dat is vitamine D. Vitamine D is bewezen goed voor je weerstand, en naast vette vis en zuivel kan je lichaam het ook zelf aanmaken als je genoeg zonlicht krijgt.

gezonde voeding

Blijf in beweging

En daarmee komen we bij onze laatste tip, en dat is om in beweging te blijven. Een dagelijkse wandeling, zeker met dit mooie weer, is iets dat we in dat licht van harte kunnen aanbevelen. Wat ook belangrijk is om te vermelden, is dat meer en zwaarder niet altijd beter is. Als je lichaam te veel, of te zware trainingsprikkels krijgt, dan is het effect juist averechts en raakt je immuunsysteem verzwakt.

De algemene tip die we hierbij kunnen geven is om vooral je gezonde verstand te gebruiken. Dit is niet het moment van het jaar om als een kip zonder kop nieuwe persoonlijke records na te streven. Gebruik deze tijd om in de eerste plaats bezig te zijn met je gezondheid, het goed functioneren van je lichaam en de gezondheid van de mensen die je dierbaar zijn.

Wil je toch graag echt vooruitgang maken, ondanks dat alle sportscholen dicht zijn? Doe dit dan onder professionele begeleiding. Eet Beweeg Ontspan helpt je ook in deze tijd graag. Neem contact op via gerda@eetbeweegontspan.nl en dan helpen we je graag verder!