Mindful eten helpt bij afvallen.

Ben jij bewust van je eetkeuzes? Mindful eten kan je hierbij helpen.

Heb jij er al over gehoord, mindful eten? Deze nieuwe methode komt voort uit de mindfullness leefstijl. In een mindfullness leefstijl leef je met bewuste aandacht in het hier en nu. Je bent bewust van ervaringen, gevoelens en gedachten. Mindful eten stamt hiervan af en leert je om een evenwichtige relatie met eten op te bouwen. Misschien klinkt het wat zweverig voor je, maar wij zijn ervan overtuigd dat mindful eten je kan helpen in je transformatie naar een nieuwe, gezonde en fitte leefstijl. In deze blog leggen we je uit hoe het werkt, wat het voor je doet en delen we enkele tips zodat je het zelf eens kan uitproberen.  

Iedereen om ons heen houdt van lekker eten. Is het je al eens opgevallen dat we vaak vergeten om de tijd te nemen voor onze maaltijd? We eten gehaast en zijn tijdens het eten vaak ook nog eens bezig met allerlei andere dingen. Denk bijvoorbeeld aan het voeren van een druk gesprek, het kijken van tv of het scrollen op je mobiel. We eten in deze gevallen vanuit een automatisme. Het eten zonder aandacht kan er voor zorgen dat we signalen van een verzadigd gevoel niet opmerken waardoor we onbewust meer eten dan we eigenlijk nodig hebben. Het kan ook andersom, je hebt het te druk met andere dingen waardoor je vergeet om te eten. Mindful eten helpt je om een spreekwoordelijke relatie met eten op te bouwen. Je zult bewust worden hoe je eet, wat je eet en waarom je eet. Op een rustige manier eten en eten met aandacht zijn de sleutels tot succes.

Eten met volle aandacht, hoe doe ik dat?
Probeer eens stil te staan bij je eetgewoontes. Eet je omdat je honger hebt of wordt je door iets geprikkeld? Bijvoorbeeld die heerlijke verse geur van vers gebakken brood als je langs een bakker fietst? Als je inzicht wil krijgen in je eetgewoontes, dan dien je voor jezelf na te gaan welk soort honger je hebt.

Wist je dat er verschillende soorten honger zijn?

  • Maaghonger: dit is een signaal van echte honger. Je maag geeft aan dat hij leeg is. Denk hierbij aan het knorrende geluid dat je maag dan maakt;
  • Lichaamshonger: je voelt je slap en licht in je hoofd. Je lichaam geeft aan dat het voeding nodig heeft;
  • Neushonger: je ruikt eten en krijgt hierdoor honger. Denk aan ons eerder genoemde voorbeeld van de geur bij de bakker;
  • Ooghonger: je krijgt honger doordat je eten fysiek waarneemt. Zien eten, doet eten;
  • Oorhonger: je hoort iemand eten bereiden of nuttigen. Hierdoor krijg je zelf ook honger.
  • Mondhonger: je hebt de drang om iets te kauwen;
  • Hoofdhonger: honger die wordt opgewekt door bepaalde gedachten, regels of gewoontes. Bijv. “elke ochtend sta ik op met een kop koffie” of “Elke dag neem ik om 11u een banaan”;
  • Harthonger: dit soort honger heeft te maken met emotionele honger. Je eet vanuit een bepaalde emotie. Denk aan verveling, liefdesverdriet of stress.

Door mindful te eten leer je onderscheid te maken in bovenstaande soorten honger. Door voor jezelf na te gaan welk soort honger je hebt, zul je een bewustere keuze maken om iets wél of juist niet te eten.

Let’s give it a try. We hebben 6 simpele tips voor je die je zelf kunt gaan toepassen om stapje voor stapje te leren om mindful te eten:

Tip 1: Vermijd afleiding tijdens het eten
Tip 2: Eet langzaam en kauw uitvoerig
Tip 3: Neem kleine porties en kleine hapjes
Tip 4: Gebruik je zintuigen
Tip 5: Neem regelmatig een pauze tijdens je maaltijd
Tip 6: Geniet van wat je eet

Bovenstaande tips zijn slechts richtlijnen en zijn er om je opweg te helpen om bewuster om te gaan met je voeding en de keuzes die je hierin maakt. Zie het dus als een houvast. Door de oefeningen met regelmaat toe te passen en eventueel je ervaringen op te schrijven, kun je voor jezelf nagaan of je veranderingen opmerkt in jouw manier van eten. Dit laatste passen wij al standaard toe in onze werkwijze.

Wanneer je een intake bij ons hebt gehad, zal onze voedingsdeskundige je vragen om een eetdagboek bij te houden. Aan de hand daarvan gaan we alles analyseren en door telkens minimale aanpassingen toe te passen in je eetgewoontes en eetpatronen zal je gaan merken dat je vanzelf omschakelt naar een gezondere leefstijl.

Heeft dit onderwerp je getriggerd of wil je meer uitleg over onze mindful eten tips? Neem dan contact op met onze voedingsdeskundige Gerda. Je zult  samen met haar aan de slag gaan om bewustere keuzes te maken in voeding. Mail naar gerda@eetbeweegontspan.nl en dan zien we elkaar snel.