Stelling: je moet minimaal 10.000 stappen per dag lopen. Feit of fabel?

Van Fitbit, tot Omron. Van Fitgear tot een van de talloze Activity Tracker apps voor op je smartphone. Tegenwoordig kun je eenvoudig het aantal door jou gelopen stappen bijhouden.  Wij horen best vaak om ons heen dat mensen zichzelf een doel hebben gesteld om minimaal 10.000 stappen per dag te lopen. Maar waarom 10.000 stappen? Is het een tijdelijke hype of zit er wel degelijk een reden achter? Lees snel verder!

Is het een tijdelijke hype of zit er wel degelijk een reden achter?

Zegt de naam Yoshiro Hatano je iets? Nee… ons ook niet! Deze Japanse arts heeft een onderzoek gedaan waarna hij in staat is geweest om de minimale hoeveelheid beweging, die een mens nodig heeft, uit te kunnen drukken in het zetten van het aantal stappen op een dag. Na het afronden van zijn onderzoek bleek dat iedereen gemiddeld 6.000 stappen op een dag zet. Om een gezonde leefstijl erop na te houden, is een half uurtje extra beweging per dag een aanrader. Volgens Yoshiro staat een half uurtje beweging gelijk aan ongeveer 4.000 stappen. Een simpel rekensommetje brengt ons bij:  6.000 (gemiddelde dagelijkse beweging) + 4.000 (extra beweging) = jawel, de magische 10.000 stappen per dag!We kunnen dus concluderen dat het zeker géén fabel is. Er zit wel degelijk een goed doordachte theorie achter. Maar het zetten van 10.000 stappen klinkt (en is) natuurlijk best veel. Wij geven je hieronder een aantal tips waardoor het je zeker gaat lukken om ze te halen.

Waarom minimaal 10.000 stappen lopen?

Tip 1. Bouw het rustig op. Je hoeft echt niet van de één op de andere dag 10.000 stappen te gaan zetten. Start met het aanschaffen van een Activity Tracker en begin in de eerste week met het bijhouden van jouw gemiddelde aantal stappen. Yoshiro komt op 6.000 stappen per dag, maar dit betekent niet dat dit ook voor jou geldt. Wanneer je je gemiddelde weet, maak je voor jezelf een haalbaar doel. Het is niet erg om eerst te starten met het zetten van 8.000 stappen per dag. Vanuit daar bouw je gewoon rustig op naar de 10.000 stappen.

Tip 2. Een terrasje klinkt natuurlijk veel gezelliger, maar het is net zo fijn om met je vriend(in) bij te kletsen tijdens het maken van een wandeling in de natuur.

Tip 3. Parkeer de auto wat verder dan je eindbestemming.

Tip 4. Neem vaker de trap in plaats van de lift.

Tip 5. Ga een stukje wandelen in je werkpauze. Extra tip: Lees ook eens onze blog waarom je na een drukke dag juist wél moet gaan sportenen kom erachter waar een blokje om nog meer goed voor is.

Tip 6. Loop eens wat vaker naar je collega toe, in plaats van continue met elkaar te bellen of te mailen. Daarbij is het ook nog eens veel gezelliger 😉

Tip 7. Reis je vaker met het openbaar vervoer? Probeer eens om een halte eerder uit te stappen, zodat je automatisch die laatste paar meters extra loopt.

Tip 8. Een echte win-win situatie.. ga wat vaker met de stofzuiger door je huis. Je zult er van versteld staan hoeveel stappen je zet tijdens het huishouden 😉

Wij hebben nog meer tips voor je die we graag me je delen. Mail naar gerda@eetbeweegontspan.nl en plan vrijblijvend een intake met een van onze personal trainers in. Wij garanderen je dat we je op weg gaan helpen, zodat jij straks ook het getal 10.000 (of zelfs hoger) in je display ziet staan.