Nachtrust

Wist jij dat wanneer je probeert af te vallen je nachtrust mega belangrijk is?

Je slaap beïnvloed namelijk de productie van verschillende hormonen in je lichaam. De twee hormonen die een grote rol spelen bij je hongergevoel zijn leptine en ghreline.

Leptine wordt door je vetcellen geproduceerd en speelt een rol bij het onderdrukken van je hongergevoel. De productie van dit hormoon daalt na het hebben van een slechte nachtrust.

Ghreline wordt door je maagwand afgescheiden en doet juist het tegenovergestelde, namelijk het stimuleren van je hongergevoel. Wanneer je dus slecht geslapen hebt maakt je lichaam hier meer van aan.

Wat betekend dit dus?


Wanneer je een goede nachtrust hebt, heb je door de dag heen minder honger en kun je dit beter onder controle houden. En wanneer je een slechte nachtrust hebt betekend dit dat je meer behoefte hebt aan voedsel.

Niet alleen hierom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je een goede nachtrust hebt. Een goede nachtrust heeft namelijk ook invloed op hoe je je voelt, hoe je eruit ziet en hoe je presteert.

En tijdens onze slaap vinden er allerlei verschillende processen plaats die ervoor zorgen dat ons lichaam naar toebehoren functioneert.

Veel rust en genoeg slaap is dus mega belangrijk!

Wil jij meer informatie? neem dan contact op met gerda@eetbeweegontspan.nl