Voeding om je slaap te verbeteren.

Slaap verbeteren is een belangrijk proces! Er is niets zo vervelend als een slechte nachtrust. Het zorgt er niet alleen voor dat je je gedurende de dag niet fit en minder gefocust voelt, maar kan ook resulteren in meer ongezonde trek. Gemiddeld eten personen die slecht slapen 30% meer op een dag dan personen die lekker slapen. Dit komt doordat het lichaam de gemiste slaap gaat vervangen door extra energie uit voeding nodig te hebben.

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je wel lekker slaapt? In dit artikel lees je de 6 voedingsmiddel om je slaap te verbeteren.

Walnoot-

Walnoten zijn een natuurlijke bron van melatonine (ook wel het slaap hormoon genoemd). Dit helpt het lichaam met het regulieren van de internen klok. 1 gr walnoot bevat zo tussen de 2,5 en 4,5 ng (nanogram) melatonine. De gemiddelde volwassene heeft ongeveer 1 tot 5 gram nodig om beter te kunnen slapen. Een handje walnoten is dus vaak al genoeg. Houd je nou niet van walnoten?

Kersen en tomaten zijn ook een natuurlijke bron van melatonine.

Kiwi-

Kiwi’s bevatten foliumzuur. Een tekort aan foliumzuur kan leiden tot slecht slapen of zelfs slapeloosheid. Ook bevatten kiwi’s 2 keer zoveel antioxidanten dan andere fruitsoorten.

Antioxidanten helpen tegen stress. Personen die minder stress hebben, slapen ook veel lekkerder.

Amandelen-

Amandelen zijn rijk aan magnesium.

Magnesium is een mineraal wat bijdraagt aan de kwaliteit van de slaap. Wanneer het lichaam een tekort aan magnesium heeft, kan dit voor slaap problemen zorgen. Bovendien helpt magnesium bij het herstel van de spieren na een zware personal training. In je slaap ben je in je ultieme ruststand om te herstellen.

Melk en andere zuivel producten-

Melk bevat het aminozuur (aminozuur is een ander woord voor eiwit) Tryptofaan. In de hersenen wordt dit eiwit omgezet in serotonine. Serotonine wordt ook wel het geluk hormoon genoemd. Hierdoor voel je je ontspannen en kun je makkelijker in slaap komen. Bovendien is tryptofaan een grondstof voor de aanmaak van melatonine.

Melk en andere zuivel producten zorgen er ook voor dat je meer eiwitten binnen krijgt, dit is weer goed voor je spier herstel. Ik zeg, win-win!

Sinasappel en aardbeien- 

Sinasappel bevat vitamine c. Vitamine c heeft een kalmerend effect op het zenuwstelsel. Dit zorgt er voor dat je je kalmer voelt en hierdoor dus beter in slaap kunt vallen. Bovendien is het lekker te combineren met yoghurt. Zo heb je ook weer een lekkere en gezonde avondsnack.

Bananen-

Bananen zitten vol met goede stofjes, 2 hiervan zijn magnesium en kalium. Deze twee mineralen helpen het lichaam te kalmeren zodat je beter in slaap komt. Bovendien bevat de banaan net zoals de melk tryptofaan. Let wel op, bananen bevatten ook veel koolhydraten. Te veel koolhydraten net voor het slapen gaan kan er voor zorgen dat de slaap belemmerd wordt.

Natuurlijk is het niet zo dat wanneer je een van deze voedingsmiddelen eet, je als een blok in slaap valt. Wel kan het je een duwtje in de goede richting geven. Heb je nog meer vragen over de combinatie van voeding en slaap? Maak dan een afspraak door een mailtje te sturen naar gerda@eetbeweegontspan.nl