Sporten is gezond! Maar weet je ook waarom?

Het maakt niet uit of je samen met je personal trainer in de sportschool sport, of buiten een stuk gaat hardlopen. Het heeft allemaal een positief effect op je gezondheid. Maar wat zijn nou de redenen waarom het zo goed voor je is? In deze blog kom je daar achter. 

1- De hersenen.

Nadat jij je ingespannen hebt tijdens je training met personal trainer, begint er in je hersenen een herstel proces.Er worden dan nieuwe hersencellen aangemaakt, deze stimuleren de aanmaak van verbindingen tussen bepaalde hersencellen. Bovendien zorgt regelmatig bewegen ervoor dat je minder geheugen verlies/ concentratie problemen hebt.[tijdens?]Dan kan het in ieder geval nooit meer gebeuren dat je je volgende training met je personal trainer vergeet

2- Een betere spijsvertering.

Wanneer je aan het sporten bent met je personal trainer, moet je lichaam veel harder werken dan normaal. Je energie verbruik en je hartslag gaan dus omhoog. Dit zorgt er weer voor dat je meer voeding nodig hebt om te kunnen functioneren. Meer voedsel betekent dat de darmen harder moeten werken om alle voedingsstoffen te verteren. Dit resulteert in een betere stoelgang. 

3- Een betere stofwisseling.  

Het lichaam heeft energie (calorieën) nodig om te kunnen functioneren in de rusttoestand. Deze energie is bijvoorbeeld nodig om je hart te laten kloppen. Maar ook om te herstellen na je training. Dit proces wordt ook wel de stofwisseling genoemd. Door je inspanningen bouwt het lichaam spiermassa op. Dit gebeurt vooral wanneer jij in een rusttoestand  zit. Deze spiermassa heeft energie nodig om te kunnen groeien. Dit houd dus in dat hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer het lichaam verbrand in zijn rust.

Wist je trouwens dat spiermassa 5x zoveel weegt als vetmassa? Het betekent dus dat wanneer je niet afgevallen bent, het wel kan betekenen dat je sterker geworden bent.

4-  Flexibiliteit.

Sporten gaat niet alleen om je spierkracht verbeteren of om een betere conditie opbouwen. Het is ook belangrijk om tijdens je personal training in Maastricht te werken aan de flexibiliteit van het lichaam. Een betere flexibiliteit kan bepaalde klachten (denk aan bijvoorbeeld rug klachten) verbeteren of zelfs geheel laten verdwijnen. Ook als je geen klachten hebt, kan werken aan je flexibiliteit helpen deze klachten te voorkomen.Begin dus niet zomaar met rekken en strekken, maar bespreek eerst met je personal trainer wat de beste oefeningen voor jouw lichaam zouden kunnen zijn.

 5- Het hart

Het hart is een spier, en net zoals alle spieren, kun je tijdens je training ook je hart trainen. Hoe sterker het hart wordt, hoe krachtiger het bloed door je lichaam wordt gepompt. Dit bloed transporteert zuurstof naar de organen en spieren. Hoe meer zuurstof er in dat bloed zit, hoe beter de organen en spieren kunnen werkenVerder kan regelmatig sporten met je personal trainer ervoor zorgen dat je aderen minder snel verstopt raken en je cholesterol verlaagd wordt.

6- Van sporten wordt je gelukkig.

De laatste en misschien wel de belangrijkste reden; van sporten wordt je gelukkig. Dit wordt veroorzaakt doordat er tijdens het sporten verschillende stofjes worden vrijgegeven door de hersenen. Deze stofjes zijn: endorfine, serotonine en dopamine.Endorfine zorgt voor een geluksgevoel en vermindert pijn. Serotonine (ook wel geluk hormoon genoemd) zorgt ervoor dat je een gelukkig gevoel krijgt. Dopamine zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft en geeft je na iedere personal training een gevoel van beloning. Deze mix van hormonen ontstaat na ongeveer 30 minuten sporten met je personal trainer. Ben je na het lezen van deze blog nog niet overtuigd om te gaan sporten? Dan daag ik je uit om je een keer te laten inspireren door de personal trainers van Eet Beweeg Ontspan Maastricht.

Reserveer je training door te mailen naar gerda@eetbeweegontspan.nl

Veel plezier met trainen!