Thuis werken? Thuis sporten!

Thuis werken vraagt om aandacht

Een groot gedeelte van ons land werkt inmiddels al een maand vanuit huis. Het beeld dat je steeds minder tijd voor jezelf en je hobby’s hebt omdat je in een totaal nieuw ritme zit, zal voor veel mensen niet onbekend aanvoelen. Thuis werken biedt ook kansen, want doordat je qua werk je tijd vaak wat flexibeler kunt indelen, kun je misschien wat vaker even tussendoor sporten om aan je fitheid te werken en je hoofd even leeg te maken. Maar hoe doe je dat?

Spreek het af!

Als je in een huishouden met meerdere personen leeft, is het vaak lastig om echt tijd voor jezelf in te plannen. Probeer daar toch samen met je kinderen of partner afspraken over te maken, als je in de sportschool zou zijn zouden ze je ook niet kunnen storen om bijvoorbeeld te vragen waar iets ligt. Het leukste is als je samen met iemand uit je gezin kunt sporten, zou houd je elkaar gemotiveerd en daarnaast is trainen met een sportmaatje vaak leuker dan alleen. Plan het in, bepaal een tijd, en laat je vooral niet afleiden.

Maak het eenvoudig

Als je thuis gaat sporten, zorg dat je het dan zo simpel en gevarieerd mogelijk houdt. Wij raden aan om wanneer je thuis sport een aantal keren per week een full body workout te doen, waarbij je een of twee oefeningen doet per spiergroep en per oefening drie of vier sets herhaalt. Lastiger dan dat hoef je het niet te maken! Weet je niet welke oefeningen je thuis kunt doen? Houd dan onze social media kanalen in de gaten, wij plaatsen namelijk regelmatig leuke oefeningen die je makkelijk thuis kunt doen.

Daarnaast is het ook belangrijk om er rekening mee te houden dat je met minder weerstand kunt trainen omdat je minder materiaal beschikbaar hebt. Probeer wel bij elke oefening je lichaam tot jouw eigen maximale inspanning te pushen. Dit betekent dat je soms wat meer, maar ook soms wat minder herhalingen zult moeten doen dan normaal gesproken in de sportschool om jezelf uit te dagen maar het tegelijkertijd ook veilig te houden. Probeer dus vaste aantallen van herhalingen die je vooraf misschien in je hoofd hebt los te laten. 

Maar zorg ook dat je thuis werken leuk vindt

Met je eigen lichaamsgewicht kun je vaak al heel veel oefeningen doen, maar om het op de langere termijn ook gevarieerd en leuk te houden, kan het helpen om te investeren in wat basis sportmaterialen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een weerstandselastiek of een set dumbbells. Daardoor gaat het aantal oefeningen dat je kunt doen ineens enorm omhoog, en blijven jouw sportmomenten fris en vernieuwend. 

Een tweede tip om het leuk te houden is om een sportmaatje te zoeken, denk hierbij aan een broer of zus, partner of zelfs kind. De situatie waar we momenteel mee te maken hebben zorgt ervoor dat we meer dan ooit op onze rechtstreekse sociale kring zijn aangewezen, dus zorg ervoor dat je het samen zo gezellig mogelijk maakt.

Heb jij hulp nodig bij het opstarten van jouw trainingen? Zoek jij iemand die jou kan coachen op het gebied van voeding? Wij bieden outdoor personal training en groepstrainingen aan! Nieuwsgierig geworden? Neem dan nu contact op: gerda@eetbeweegontspan.nl