Waarom je na een drukke dag juist wél moet gaan sporten.

morgen nieuwe ronden, nieuwe kansen

Je komt thuis na een lange en drukke dag, en je bent inmiddels begonnen aan het klaarmaken van je avondeten. Met jezelf heb je de afspraak gemaakt “na het eten ga ik nog even sporten!”. Maar hoe later op de avond, hoe minder zin je krijgt om daadwerkelijk naar de sportschool te gaan. Je energieniveau daalt enorm en in plaats van je sportoutfit aan te trekken, trek je je joggingpak aan en plof je op de bank. “morgen nieuwe ronden, nieuwe kansen”. Oeps, en dan ben je opeens een week verder zonder iets aan beweging te hebben gedaan. Herkenbaar?

Wij geven je acht redenen waarom het juist wél goed is om na een drukke dag te gaan sporten:

  1. Wanneer je na een drukke dag tóch bent gaan sporten, geeft je dit voldoening. En door deze voldoening voel je je gelijk weer een stuk beter.
  2. Door meer in beweging te zijn, zal het risico voor het ontwikkelen van stemmingsstoornissen en depressies afnemen. Sporten heeft een positief effect op je mentale gezondheid.  
  3. Door te sporten, ontwikkel je een goede conditie. En als je lichaam in een goede conditie is, kan het zichzelf beter beschermen tegen stressmomentjes en angsten. Wanneer je schrikt of je je aangevallen voelt, versnellen je hartslag en ademhaling. Dit zijn reacties die je ook krijgt als je aan het sporten bent. Je lichaam zal deze reacties gaan herkennen en leert om beter met de verwerking om te gaan.
  4. Door te sporten kun je even je hoofd leeg maken. Hierdoor krijg je weer een frisse kijk waardoor je effectiever en creatiever te werk zal gaan.
  5. Sporten is vaak een sociale aangelegenheid en deze sociale contacten leveren je plezier op, wat weer een positieve invloed heeft op je humeur. Wanneer je met een vriend of vriendin gaat sporten is het niet alleen gezelliger, maar het werkt ook nog eens motiverender en geeft hierdoor een extra stok achter de deur.
  6. Door te bewegen blijven je spieren, gewrichten, bloedcirculatie en ademhaling op peil. Ook heeft het een positief effect op je stofwisseling en versterking van je weerstand.
  7. Sporten verbeterd je slaappatroon en tijdens je slaap wordt je hersenactiviteit verbetert. Een verbeterde hersenactiviteit heeft weer positieve effecten op je concentratievermogen en geheugen.
  8. Regelmatig bewegen verminderd de kans op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes en COPD.

Onze tips om jou van die bank te krijgen:

  • Maak een planning. Door op vaste dagen en tijdstippen te gaan sporten, kom je vanzelf in een vast (en goed vol te houden) ritme. Je zult zien dat sporten een gewoonte gaat worden en hierdoor ben je minder snel geneigd om andere afspraken eroverheen te plannen.
  • Ga tijdens je werkpauze een blokje om. Je zult merken dat een wandelingetje tussendoor je wat rust zal geven in je hoofd en je even doet afschakelen van alle drukte. Wanneer je dit ervaart zal je sneller geneigd zijn om na het werk te gaan sporten.
  • Sta vaker stil bij de bovengenoemde voordelen van sporten. Juist in drukke periodes heb je sporten nodig om jezelf weer op te laden en fitter te voelen.
  • Eet op gezette en regelmatige tijden. Een goed voedingspatroon geeft je meer energie en hierdoor zal je minder moe en futloos thuis komen van een werkdag.
  • Neem je sporttas mee na het werk zodat je na afloop  gelijk door kunt rijden naar de sportschool. Hierdoor geef je jezelf niet de kans om thuis op de bank te ploffen. Wil je toch graag eerst even langs huis? Dat kan! Trek dan thuis gelijk je sportoutfit aan, want hierdoor wordt je onbewust meer gepusht om nog de deur uit te gaan.  

Heb je toch een extra zetje nodig? Onze personal trainers zullen je voor, tijdens en ná je training coachen en motiveren. Neem contact met ons op via gerda@eetbeweegontspan.nl en plan je intake gesprek in. Je zult zien dat jij snel genoeg in je sportritme zit en die drukke dagen de baas bent.

Wij gaan samen met jou je doel bereiken!