Het effect van sport op je afweersysteem

Het effect van sport op je afweersysteem

Het coronavirus daagt ons allemaal uit en momenteel staat een behoorlijk deel van Nederland stil vanwege deze strijd. Daardoor staan ook veel individuen stil. Of zitten stil, moet er veelal geconcludeerd worden. Dit is een dringende oproep om te blijven sporten en bewegen! Niet alleen aan thuiswerkers en studenten, maar ook voor burgers met cruciale beroepen. Als je zelf niet fit bent, kun je anderen ook minder goed helpen.

We horen de overheid praten over maatregelen om besmetting te voorkomen. Hoesten in de elleboog, houd minimaal 2 meter afstand, social distancing etc. Tegelijkertijd zijn er ook voorspellingen dat miljoenen Nederlanders toch besmet gaan raken met corona, ondanks de huidige maatregelen. Er werd zelfs gesproken over het creëren groepsimmuniteit.

Is dat niet vreemd? We worden overspoelt met wat te doen om te voorkomen dat we het coronavirus binnenkrijgen en/of overdragen, maar over maatregelen om zo gezond mogelijk te blijven hoor je maar zelden iets.

Ingewikkeld zijn ze niet: gezond eten, ontspannen en blijven sporten. Voeding verdient een eigen artikel en wordt hier verder niet behandeld.

Het effect van sporten op je afweersysteem

Blijven sporten helpt doordat je hart, longen en bloedvaten – inclusief inhoud – flink aan de bak moeten. Hierdoor verbeteren vele lichaamsfuncties en worden er meer afweercellen aangemaakt. Deze reactie treedt vrijwel direct op en is van tijdelijke duur. Hoe vaker je sport, hoe langer het effect aanhoud en hoe beter de basis van je afweersysteem.

Door de versnelde ademhaling ontstaat er meer ventilatie in de longen (corona geeft vooral klachten in longen en luchwegen) en kan vastzittend slijm beter loskomen. Hoesten en snotteren bij een verkoudheid is een manier van je lichaam om dit geelgroene, geïnfecteerde slijm te verwijderen uit je lichaam. Sporten werkt dus herstelbevorderend!

Er wordt ook gedacht dat afweercellen sneller op hun plaats van bestemming komen doordat je bloedcirculatie versnelt. Op die manier kunnen indringers zoals het coronavirus sneller aangepakt worden. Hier is echter geen concreet bewijs voor.

Ook moet er benadrukt worden dat regelmaat cruciaal is

Hoe werkt het in de praktijk?

Een toename in afweercellen geeft geen garantie op betere afweer. Vele factoren hebben invloed op je immuunsysteem, zoals slaap en je stressniveau. Voldoende nachtrust (7-8 uur) en balans tussen werk en ontspanning zijn voorwaarden voor een sterke afweer. Stress is inherent aan crisistijd, maar dit hoeft niet nadelig te zijn. Het is bewezen dat de stressreactie in je lichaam sterk in verband staat met hoe je mentaal over stress denkt. Lichaamsbeweging, zeker onder begeleiding, kan hierin helpen relativeren.

Ook moet er benadrukt worden dat regelmaat cruciaal is. Volgens de wetten der training is elke positieve verandering in je lichaam van tijdelijke duur en moet er steeds moeite gedaan worden om deze te behouden.

Een generaal advies is om 4 tot 6 uur per week te sporten, liefst elke dag een beetje. Lange duursporten (30 minuten of langer) en maximaal intensief trainen zijn af te raden zolang het coronavirus nog heerst, omdat deze je afweersysteem eerst verzwakken in de hersteltijd voordat ze een gunstig effect veroorzaken.


Dagelijks een wandeling of fietstochtje maken in de frisse buitenlucht zijn betere opties. Ook kun je spierkrachtoefeningen gecombineerd met conditionele intervaltraining makkelijk vanuit thuis doen met minimale benodigdheden. Hierin zijn we je graag van dienst!

Let op: sport nooit bij koorts of onbekende luchtwegklachten met een hinderend karakter! Als je alleen aan het snotteren bent, kun je prima trainen. Neem bij twijfel altijd contact op met een zorgprofessional.

Neem contact op met: gerda@eetbeweegontspan.nl voor het aanvragen van virtuele personal training.