Boksen: wat zijn de grote voordelen?

Boksen wordt steeds populairder, maar wat zijn nu de echte voordelen?

Tegenwoordig willen we geen saaie fitnessuren meer inplannen. We zijn op zoek naar meer uitdaging en vooral meer beleving! Boksen is een training die hoog scoort bij mensen die graag willen presteren en weten wat doorzettingsvermogen is. 

Boksen is een vorm van HIIT-training (High Intensity Interval Training). Dit betekent dat je periodes van zeer intensief bewegen afwisselt met pauzes. Je uithoudingsvermogen gaat daardoor razendsnel vooruit.

Boksen is een full body workout; je traint zowel je boven- als onderlichaam. Je bespaart dus flink wat tijd.

Boksen geeft je veel voordelen. Je verbetert niet alleen je conditie maar je werkt ook veel vanuit je buikspieren. Buikspieren trainen zorgt ervoor dat je een plattere buik krijgt. Sterke buikspieren zorgen er ook voor dat je meer kracht kunt halen uit je andere grote spiergroepen. Niet voor niets focussen topsporters zich veel op hun buik. Ze kunnen dan het maximale van hun andere spiergroepen vragen.

Mentaal en fysiek

Als je aan vechtsport doet, dan ga je je zekerder voelen. Dit komt doordat je geoefend bent in gevechtssituaties. Je weet waar je lichaam toe in staat is en wat je grenzen zijn. Ook heb je meer controle over je eigen lichaam waardoor – mocht er iets gebeuren – je weet wat je moet doen. Doordat je je zekerder voelt straal je dit ook uit, je gaat bijvoorbeeld meer rechtop lopen.

Als je bokst train je je hele lichaam, waardoor je zult merken dat je sterker wordt. Maar doordat je je zelfverzekerder voelt zal je mentaal ook vooruitgang boeken. Dubbelop voordelen dus – je zit fysiek en mentaal lekkerder in je vel.

Door de trap en stoot technieken zal je al gauw merken dat je lichaam fit en sterk wordt. Je verbranding gaat omhoog en je kilo’s vet vliegen eraf. Dus wil je graag wat kilo’s afvallen ga dan zeker boksen! Door de hoge intensiteit verbrand je enorm veel calorieën, tot wel 830 per uur (afhankelijk van snelheid, lengte, gewicht etc.). Alles draait wel om balans, en voeding is daarin zeker een belangrijke factor. Je lichaam verbrandt pas vet als je meer calorieën verbrandt dan nuttigt.

Stress

Stressvolle dag gehad? Slaap je slecht? Leef je dan helemaal uit op een kickbag. Bij boksen focus je je op iets anders dan hetgeen waar je je zorgen over maakt, en daarom kun je het eerder loslaten – wat resulteert in minder stress. Tijdens een pittige boksworkout kun je even helemaal losgaan met de trainer of tegen een bokszak en zo komen er ook heel wat endorfines vrij, waardoor je je achteraf veel vrolijker voelt. Yes!

Maar waarom durf ik dan die stap niet te nemen om te gaan boksen?

Laten we eerlijk zijn dat boksen er best spannend uitziet. Maar wij van Eet beweeg Ontspan hebben verschillende mogelijkheden om te gaan boksen.

Neem een privéles! Bij een privé boksles start je helemaal vanaf de basis. Jouw trainer leert je alle basistechnieken. Doordat je trainer dit stap voor stap doet krijg je er sneller zelfvertrouwen in. Je conditie wordt elke week beter en je lichaam kan steeds meer aan. Doordat je er meer zelfvertrouwen in krijgt, durf je misschien sneller in een groep aan te sluiten.

Starten op een kickbag of bokszak

Soms is de stap om echt tegen iemand anders te boksen groot. Je kunt dan ook bokslessen nemen tegen een bokszak. Het voordeel is dat je niemand pijn kan doen, en zij jou ook niet. Op een bokszak leer je hoe je kunt stoten en trappen en dit allemaal op je eigen tempo. De trainer legt de oefening uit en jij voert het uit tegen de bokszak. Het is leuk en vooral erg effectief!

Er zijn dus veel meer mogelijkheden om te starten met boksen. Iedereen heeft hier een persoonlijk doel in. Wil je zelfvertrouwen krijgen of gewoon een goede conditie opbouwen. Kijk zelf wat je nodig hebt en in welke vorm boksen jou aanspreekt.

Weet je niet hoe te starten of kun je geen keuze maken, wij willen graag met je meedenken. Neem dan contact met ons op gerda@eetbeweegontspan.nl