Winterdip, hoe ga je ermee om?

Hoe ga je om met beginnende feestdagen verleidingen en de winterdip?

Jingle bell, Jingle bell, Jingle all the way… Het is nog maar 3 maanden totdat de feestdagen weer voor de deur staan. Dit betekent dat je je schoen weer mag zetten, kerstliedjes zingen, en vooral heel veel gezelligheid. Helaas betekent dit ook dat we ongezonder gaan eten, en minder motivatie hebben om te sporten. Hoe komt dit eigenlijk? Maar nog belangrijker, wat kun je eraan doen, niemand wilt toch graag een winterdip.

Hoe komt het dat we ongezonder gaan eten?

Onze gemiddelde lichaamstempratuur ligt tussen de 35,5 en 37,8 graden. Wanneer het buiten kouder wordt, is het natuurlijk logisch dat deze tempratuur ook wat lager is. Het lichaam vindt dit niet zo fijn, waardoor het een extra vetlaag gaat opbouwen om zichzelf hiertegen te beschermen.

Verder moet het lichaam meer moeite doen om de lichaamstempratuur zo goed mogelijk op pijl te houden. Door dit proces verbruik je meer energie en hierdoor heb je sneller honger.

6 tips om dit te voorkomen:

Tip 1: Kleed je warm aan

Wees het lichaam voor en creëer je eigen warme laag. Op deze manier hoeft het lichaam zelf geen moeite te doen om warm te blijven. Deze tip is natuurlijk een geweldig excuus om je aller foutste kersttruien uit de kast te halen!

Tip 2: Plan je dagmenu vooruit

Wanneer je je dag vooruit plant met eten, kom je minder snel in de verleiding om onderweg of tussendoor extra ongezond te gaan snacken. Dit komt doordat je lichaam bij honger de makkelijkste weg kiest om energie binnen te krijgen. Als jij je voeding voor die dag al voorbereid hebt, is het makkelijker om daarvoor te kiezen dan als je het nog moet klaarmaken.

Wanneer je niet genoeg daglicht binnen krijgt kan je slaap ritme hierdoor verstoord worden.

Tip 3: Haal ongezonde voeding niet in huis

Hoewel de pepernoten al in de winkel liggen, is het nu nog niet verstandig om ze in huis te halen. Als je de pepernoten nu al in huis haalt, is de drempel om ze op te eten veel kleiner dan als je ze nog moet halen. Heb daarom nog heel even geduld en wacht af tot December.

Tip 4: Experimenteer met warme gerechten

Het is logisch dat je met kouder weer geen zin meer hebt in salades, yoghurt, of andere koude maaltijden. Zie dit als een kans om lekker veel te experimenteren met andere warme maaltijden.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld: soep, ovenschotels met lekker veel groente, havermout, pasta en ga zo maar door!

Tip 5: Meer vitamine D

Vitamine D krijgen we normaal binnen via de zon, maar omdat het in de winter de dagen kort zijn, kun je er beter voor zorgen dat je ook genoeg vitamine D binnen krijgt via je voeding. Een mens heeft ongeveer 10-20 mg vitamine D per dag nodig, afhankelijk van je leeftijd. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx Wanneer je niet aan deze hoeveelheid komt, kun je je moe en futloos gaan voelen. Vitamine D zit vooral in vette vis zoals zalm, haring en makreel, maar bijvoorbeeld ook in vlees en eieren.

Tip 6: Ga naar buiten

Het is erg verleidelijk om na je werk of school lekker op de bank te kruipen met een deken. Toch is het belangrijk dat je in de winter ook nog lekker naar buiten gaat. Dit omdat daglicht je wakker houdt. Wanneer je niet genoeg daglicht binnen krijgt kan je slaap ritme hierdoor verstoord worden. Hoe meer daglicht je overdag binnen krijgt, hoe beter je lichaam nachts melatonine aanmaakt. Ga dus lekker nog een rondje wandelen of fietsen na je werk.

Heb je na deze tips toch nog vragen over hoe je om moet gaan met de winterdip? Maak dan een afspraak via gerda@eetbeweegontspan.nl